10/04/2021

Lionsclub Raalte heeft begin april 3147 pakken Douwe Egbertskoffie overhandigd aan Voedselbank Raalte e.o. Die pakken waren de opbrengst van de DE-waardepuntenactie die de serviceclub rond de jaarwisseling heeft gehouden. Via inzamelboxen bij supermarkten leverden inwoners van de gemeenten Raalte en Olst-Wijhe en Lemelerveld in totaal 1,34 miljoen DE-punten in.

Frans Rouwenhoff, voorzitter van Voedselbank Raalte e.o. (van Olst tot Lemelerveld), is blij met de omvangrijke donatie. “Een dagelijkse bakje koffie is voor veel mensen die onder de armoedegrens leven niet vanzelfsprekend. Een pak koffie is een grote hap uit hun budget”, stelt Rouwenhoff.

“In onze voedselpakketten proberen we verse producten zoals groente en fruit en langer houdbare producten te combineren. Helaas krijgen we langer houdbare producten als koffie niet zo vaak aangeboden. Met deze gift kunnen we de 170 huishoudens die we een voedselpakket geven de komende maanden regelmatig met een pak koffie verblijden.”

Actie leeft

Lionslid Roel Kamping, coördinator van de actie, is tevreden met de opbrengst. “Het was voor de vijfde keer dat we deze actie hebben gehouden. We zijn telkens weer verrast hoe zeer de actie in deze regio leeft”, bekent hij.

“Inwoners van Raalte en omgeving sparen de punten niet voor DE-geschenken voor zichzelf, maar deponeren de waardepunten in de verzamelboxen bij diverse winkels en supermarkten in onder meer Olst, Heeten, Wijhe, Lemelerveld, Heino en Raalte-dorp. We willen daarom alle inwoners, winkels en supermarkten bedanken die aan het succes van deze actie hebben bijgedragen”, aldus Kamping.

Bij de koffie-actie lift Lionsclub Raalte mee met de landelijke actie van Lions Nederland. In totaal deden 130 Lionsclubs mee en werden er ruim honderd miljoen punten geteld. Die werden eind maart bij Douwe Egberts ingeruild voor pakken koffie. De koffiebrander verhoogde de opbrengst nog eens met 20 procent, zodat er over het hele land 204.000 pakken koffie naar de Voedselbanken gingen.

Foto:
Voorzitter Frans Rouwenhoff (l) van Voedselbank Raalte e.o. ontvangt de pallet met DE-koffie van Roel Kamping van Lionsclub Raalte