09/11/2023

De vijf tekeningen die doorgaan naar de provinciale Vredesposteractie van serviceclub Lions Nederland zijn woensdag bekendgemaakt. De jury van de gemeentelijke ronde selecteerde vier tekeningen van leerlingen van basisscholen St Bernadet uit Heeten (2), De Dolfijn uit Heino (1) en St Antonius uit Mariënheem (1) voor de volgende ronde. Een publieksjury van leden van Lionsclub Raalte voegde een tekening van een leerling van basisschool St Antonius als vijfde inzending bij.

De Vredesposteractie van Lionsclub Raalte is onderdeel van een internationale campagne die zich richt op kinderen van 11 tot 13 jaar. Jaarlijks inspireert het initiatief kinderen om hun gevoelens en ideeën te uiten met betrekking tot een specifiek thema, zoals dit jaar ‘Durf te dromen’. Wereldwijd geeft de actie ongeveer 600.000 kinderen de kans om hun visie op vrede uit te drukken via tekeningen op posterformaat.

Jury

De posters worden beoordeeld in verschillende rondes, te beginnen op lokaal niveau, gevolgd door regionale, nationale en uiteindelijk wereldwijde beoordelingen in Amerika. De jury bestond uit burgemeester Arco Hofland van Raalte, beeldend kunstenaar Jan Smeekens en voorzitter Anne Dorien van der Waarde van Lionsclub Raalte.

In Raalte krijgen alle deelnemende leerlingen een presentje voor hun deelname en zijn er prijzen voor de winnende klassen en de winnende tekeningen die doorgaan naar de volgende ronde. De vijf leerlingen die deze ronde hebben gewonnen, zijn inmiddels op de hoogte gebracht van dit heuglijke feit en krijgen komende week hun prijs voor de lokale deelname uitgereikt.

Internationale finale

De top 24 posters wereldwijd zullen deelnemen aan de internationale finale, waarbij de winnende kunstenaar en twee begeleiders een reis naar New York krijgen, samen met een cheque van $ 5.000. De overige 23 finalisten ontvangen elk een prijs van $ 500. De resultaten worden in maart 2024 bekendgemaakt.

Harmonieus samenleven

“Het doel van deze actie is om het belang van vrede en harmonieus samenleven te benadrukken. Lions International, dat sinds 1945 een van de adviesorganen van de VN is, gelooft in het bevorderen van een geest van begrip tussen de naties. Lokaal zetten Lions Clubs zich in voor de samenleving zonder enige politieke, religieuze of professionele banden, onder het motto ‘We Serve’”, vertelt coördinator Marc Mewe van Lionsclub Raalte.

Mewe: “Alle deelnemende posters worden vervolgens tentoongesteld in verschillende openbare ruimtes binnen de gemeente Raalte, zodat de iedereen de visies van de kinderen op vrede kan zien.” Lionsclub Raalte blijft betrokken bij de actie en zal de scholen op de hoogte houden van de voortgang van hun inzendingen in de latere rondes van de wedstrijd.

De jury: vlnr burgemeester Arco Hofland, voorzitter Anne Dorien van der Waarde en kunstenaar Jan Smeekens